Monday, May 26, 2008

Tun Salleh Abas bersuara

Kenyataan di bawah telah diberikan kepada Rocky's Bru.

***

Since (Matthias Chang) doubts my innocence, (he) should devote his activities towards getting a government agreement to establish a Royal Commission of Inquiry to investigate into the circumstances of my dismissal and the suspension of 5 other Judges that led to the eventual sacking of 2 of these Judges.

"The Royal Commission of Inquiry should call as witnesses, among others, the following main players in the 1988 event:

"1. Dr Mahathir Mohamad
2. The former Chief Secretary to the Government
3. The former Attorney-General Abu Talib Othman
4. Hamid Omar, who chaired the Tribunal and who succeed Salleh after his sacking
5. Other members of the two Tribunals
6. Tan Sri Haidar (chairman of the 2007 RCI into VK Lingam's tape, who testified at the 1988 Tribunal)
7. The surviving Judges who were suspended/sacked by the Tribunals."


***

Ketika krisis kehakiman yang melibatkan Tun Salleh Abas berlaku, Mak Kecik sedang sarat mengandung anak yang kedua. Pak Cik seorang yang berahsia. Mak Kecik tahu yang dia terlibat sedikit sebanyak membantu pembelaan Tun Salleh tetapi setakat itulah. Siapa, di mana, bila ... dia tak pernah beritahu dan Mak Kecik pun tak ambil pusing. Mak Kecik ni memang jenis yang kepoh tetapi sekepoh Mak Kecik ini pun tak dapat menerobosi pegangannya. Selain dari itu, Mak Kecik menghormati etika guamannya dan sememangnya ‘he practices what he preaches’. (Pak Cik memulakan kerjaya guamannya sebagai pensyarah undang-undang.)

Ada dua insiden peribadi yang mengingatkan Mak Kecik kepada episod Salleh Abas.

Insiden yang pertama berlaku pada satu malam. Pak Cik telah membuat ‘dinner date’ di Merlin Subang dengan seorang peguam lain. Dia keluar selepas Maghrib dan sebelum keluar rumah, dia sempat berkata, ‘Saya pergi sekejap aja. Nanti saya belikan dinner untuk awak.’ Mak Kecik pun menunggulah. Kebetulan pada malam itu, ada siaran langsung bola sepak di tv. Mak Kecik memang peminat bola sepak, jadi memang tak terasa waktu yang berlalu. Dalam pada itu, tertidur juga di depan TV. Mak Kecik hanya terjaga pada pukul 3 pagi iaitu apabila terdengar pintu dibuka orang. Pak Cik yang membukanya dan dia bising kerana pintu depan tidak berkunci. Pak Cik lupa balik awal tetapi dia tak lupa dinner Mak Kecik. I had my nasi lemak at 3 am. Mmm…

Insiden yang kedua berlaku pada suatu pagi Ahad. Pagi-pagi lagi Mak Kecik dah bersiap untuk pergi shopping kerana ada jualan murah di Mun Loong. Rupa-rupanya Pak Cik ada ‘lunch date’ dengan rakan peguamnya. Mak Kecik tak mahu mengalah kerana berpegang yang Ahad adalah hari untuk keluarga. Sales bukannya ada hari-hari kan? Apabila Pak Cik tetap tak mahu pergi, Mak Kecik pergi seorang diri. Anak pun Mak Kecik tinggalkan dengannya. Mak Kecik tiba di rumah semula sebelum jam 12 tengah hari dengan khazanah dari Mun Loong (besen, baju baby dll), kiranya sempatlah untuk Pak Cik pergi ke Merlin Subang kerana waktu itu kami menyewa di Wangsa Baiduri, sebuah taman perumahan di sebelah Holiday Villa Subang. Tapi Pak Cik relaxed aja. Rupanya dia dah batalkan ‘lunch date’nya. Boleh pulak! Mmm…

Kes Tun Salleh ini berlaku 20 tahun yang lalu. Mak Kecik pun dah tak ingat secara terperinci. Apa yang mungkin boleh dikongsi di sini ialah semua peguam yang terlibat dalam pembelaan Tun Salleh melakukannya secara sukarela kerana mereka percaya bahawa Tun Salleh adalah mangsa kezaliman.

Baru-baru ini Mak Kecik diberitahu bahawa Tun Hamid Omar, pengganti Tun Salleh Abas sedang berada dalam keadaan koma. Wallahua’lam.

2 comments:

~ said...

hi kak kimah,

:) i'm your little sis frm stf(937). thanks for sharing the blog with us. will be coming here often...

love,
sya

Mak Kecik said...

Welcome, Sya